جمعه , ۲۶ مرداد , ۱۳۹۷

تغییر طرح جهت کاهش ارتعاشات اف دی فن های بویلرهای کمکی

با بررسی های صورت گرفته، علت ارتعاشات بالا در تعدادی از اف دی فن های بویلرهای کمکی نیروگاه پدیده تشدید در تکیه گاه موتور تشخیص داده شد که با تغییر طرح و تقویت نشیمنگاه به وسیله پایه های کمکی موقت کاهش ارتعاشات در هر سه جهت تا حدود ۵۰ درصد مشاهده شد.

بویلرهای کمکی نیروگاه که تامین کننده بخار اتمایزینگ برنرها می باشند نقش مهمی در پایداری تولید خصوصا در زمان مازوت سوز بودن واحدها دارند. اف دی فن های بویلر کمکی وظیفه تامین هوای احتراق را بر عهده داشته که در بیشتر اوقات ارتعاشات غیرمجاز برای تعدادی از آنها مشاهده شده است. علیرغم تمام تلاشهای صورت گرفته و کاهش مقطعی ارتعاشات این فن ها اما پس از مدتی مجددا ارتعاشات این فن ها بالا رفته و به محدوده غیرمجاز می رسد.
با بررسی های صورت گرفته علت بالا بودن ارتعاشات اف دی فن های بویلر کمکی پدیده رزونانس (تشدید) در پایه موتور تشخیص داده شد. پدیده تشدید ناشی از نزدیک شدن فرکانس دور ماشین با فرکانس طبیعی مجموعه و یا هر یک از اجزای آن است. در این صورت در طیف فرکانسی ارتعاشات، فرکانس اول دور ماشین غالب خواهد بود. رزونانس باعث تقویت ارتعاشات و آسیب جدی به ماشین میگردد.
جهت از بین بردن ارتعاشات ناشی از رزونانس یا بایستی فرکانس کاری ماشین (دور ماشین) را تغییر داد و یا فرکانس طبیعی مجموعه را از فرکانس دور ماشین فاصله داد. فرکانس کاری ماشین که به علت ثابت بودن دور الکتروموتور امکان تغییر ندارد. لذا بایستی فرکانس طبیعی سیستم را تغییر داد.
فرکانس طبیعی سیستم متناسب با جرم معادل سیستم و ضریب فنریت معادل آن است. یعنی یا بایستی جرم مجموعه را کم یا زیاد کرد و یا ضریب فنریت مجموعه را تغییر داد.
تغییر در ضریب فنریت ماشین معمولا با جابجایی تکیه گاه ها و یا اضافه نمودن تکیه گاه جدید حاصل میگردد. با توجه به مدل تکیه گاه الکتروموتور اف دی فن های بویلر کمکی تقویت این تکیه گاه میتواند تاثیر بسزایی در کاهش ارتعاشات ناشی از رزونانس داشته باشد.
لذا جهت تست تاثیر تقویت تکیه گاه الکتروموتور، در فن۱ بویلر۱ و فن۲ بویلر۲ (اف دی فن هایی که ارتعاشات غیرمجاز داشتند) دو عدد پایه موقت کمکی (جک بولت) در زیر صفحه نشیمنگاه الکتروموتور قرار داده شد که نتیجه آن کاهش قابل توجه ارتعاشات در هر سه جهت نسبت به قبل از نصب پایه ها بود.
در جدول زیر میزان ارتعاشات فن های بویلر کمکی قبل و بعد از نصب پایه های کمکی ارائه شده است.(استاندارد ISO 10816 نیز برای تعیین وضعیت ارتعاشات فن های بویلر کمکی در زیر آمده است)
همانطور که ملاحظه میشود در این دو اف دی فن که ارتعاشات نسبتا بالایی را داشته اند پس از نصب پایه های کمکی ارتعاشات حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

نوشته های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *